Wednesday 9 January 2013

Fasa 1 dan Setengah

Baru siap mengisi maklumat borang kebenaran ke luar negara. Walaupun aku pergi bulan 3 waktu cuti sekolah, lebih baik aku siapkan awal - awal. Pengalaman lepas, borang permohonan aku menunaikan umrah kena reject sebab ketua aku tertinggal satu perkataan jer yang bawa signifikan besar. Tapi, Alhamdulillah berjaya jugak, cuma aku kena hantar sendiri la ke jabatan. Jadi, untuk tahun ni, hantar awal untuk mudahkan urusan aku. tak payah kelam kabut nanti.

Ke mana yer aku nak pergi???? Hehe. Disebabkan aku taksub ngan citer korea, jadi aku berhajat nak pergi ke sana. First time nak pi sana  InsyaAllah bulan 3 ni. . Aku pergi ke sana ikut pakej backpacker yang di tawarkan oleh Halim, penyanyi nasyid Devotee. Kalo ikut perancangan asal, patutnya aku nak pergi sama kawan aku, Iza. Tapi, oleh sebab dia ada hal. Nampak ghaya, aku kena pergi dulu la. Ohh Iza, kalo ko pergi sekali mesti best. Dah 2 kali aku pergi dengan dia. First, masa backpacker ke Singapore. Pastu pergi umrah.



Tiket sudah ku tempah. Teringin jugak nak naik sampan ke sana.. Tapi, tak kan ku buat. Hehe. Aku pergi naik pesawat  aje. Pesawat ape?. Sudah tentulah  Air Asia.



Nak pergi sana? Sudah tentu aku memerlukan Pasport. Pasport ini ibarat nyawa yang membolehkan kita masuk ke sesebuah negara kecuali Israel  ( x sah paspot kite di gunakan di sana). Nak dijadikan cerita, ada peristiwa sengal  pasal pasport ni.  Alkisahnya, pasport aku ni dah nak tamat tempoh, last guna bulan 6 tahun lepas masa buat umrah. Nak pergi jalan bulan 3 tahun 2012, pasport mati tamat tempoh bulan 2 tahun 2013 ( itu lah yang aku ingat).  Jadi, bulan 12 waktu cuti sekolah, aku pun bercadang nak lah renew. Cari - cari pasport tak jumpa. Tapi tak ambil peduli lagik. Ingatkan tak der ape2x masalah.  Pegi ajer kat imegresen cakap ajer paspot hilang. Tapi, dalam pada tu ada lah sikit2x perasaan risau melanda aku. Jadi,  aku surfla kat internet, tengok macam mana nak buat bile paspot x der.  Alamak, kene report polis dan macam2x benda kena buat. Terus hormon adrenalin aku meningkat. Puas aku cari kat dalam bilik, selongkar beg.Tak jumpa. Rasa2x macam dah bakar jer, sebab seminggu sebelum tu aku buat pembersihan barang - barang tak pakai. Beg kecik yang aku dapat masa pergi umrah, aku dah buang. Masa tu rasanya ada pasport tu. Aku belek2x. Tapi, aku x ingat apa jadi selepas tu. Malas nak fikir pening - pening dan tingkatkan hormon adrenalin aku lagik, terus  aku  telefon sepupu aku yang kerja imegresen . Tanya macam mana nak buat kalau pasport aku hilang. Dia kata kene report polis dan sepatutnya kena jaga macam IC. Hahhhhhhhhhhhh!!! Baru aku tau betapa pentingnya pasport tu. Masa tuu la aku terasa betapa sengal, dan bodohnya aku tak tahu dan ambil peduli. Nak menangis bebbbbbbbb. Tiket da beli seyhhh. Tapi pasport ada masalah. Takkan nak burn  gitu aje. Aku bukan orang kaya yang banyak duit macam duit yang ada daplam permainan saidina atau monopoli tu. Sepupu aku suruh pegi renew pasport  lepas tamat tempoh . Masalahnya, aku ingat2x lupa bila pasport aku mati  tamat tempoh.  Rasa - rasa macam bulan Februari 2013. Sepupu aku Asan  kata untuk senangkan urusan, sebab nanti kena buka fail, ada soal2x la. Parah - parahhhhhh nasib. Oleh sebab tak puas hati dan takut tak dapat pergi, maka, aku pun mulakan sekali lagi operasi membongkar segala khazanah di setiap buku, beg dan fail aku. Jeng - jeng, nasib baik pasport aku elok terselit dalam fail di celah - celah sijil aku. Terus aku buat sujud syukur. Selamat........., masih ada . Apa lagi, aku pun pergi lah merenewkannya pada keesokan pada minggu seterusnya lantaran busy tahap menteri. Settle sudah masalah pasport aku. Cuma pesanan aku ---> Jagalah pasport korang sebaik - baiknya . Jangan hilangkan dan letak bersepah seperti aku selagi belum tamat tempoh dan digunting sebagai tanda tidak sah di gunakan.



Ya Allah, permudahkanlah urusanku. Jauhkanlah dari sebarang kesulitan. Janganlah aku kena buat presentation waktu cuti sekolah nanti, sesungguhnya aku benar - benar berhajat untuk pergi ke Korea. Aminnnnnnn

##** Nota kaki : semua gambar dicilok dari En Google.

No comments:

Post a Comment