Tuesday 22 January 2013

Pemantauan PdP dan Latihan Praktikum





Huhu. Semalam aku telah selamat dipantau oleh GPK HEM aku. Walaupun pernah dipantau, tapi masih lagi berdebar - debar. Memikirkan bagaimana cara untuk mengajar dengan berkesan walaupun sebenarnya ada memikirkan penilaian markah yang diperoleh. Aku pilih untuk mengajar kemahiran hidup jahitan. Alhamdulillah anak - anak murid aku memberi kerjasama  yang baik. Kenapa aku pilih subjek jahitan? Walaupun di dalam kelas aku ada 3 orang murid perempuan dan 4 orang lelaki? Sebabnya, buat masa sekarang subjek ini masih mudah di peringkat awal. Apabila bulan semakin bertambah, semakin sukar sedikit kemahiran yang perlu di pelajari. Subjek lain? Ada jugak, tetapi mungkin bukan masa ini. tapi untuk pemantauan ke 2 pada bulan 8. Dengan guru besar. Auwwwwww. Lagilah menyeramkan aku. dup dap dup dap jantung aku.

Berkaitan hal PdP ni pulak, sebenarnya aku sangat berterima kasih pada pensyarah praktikum aku waktu tahun 2011. Nama  dia Tn Hj Hamdan. Banyak yang aku belajar daripada dia dari segi mengawal kelas, mengambil kira minat murid, memberi ruang murid untuk bebas berkreativiti. Aku masih ingat lagi, masa di observe subjek KH ini, ada seorang anak murid aku melunjur kaki sebab kita orang duduk di bawah. Aku suruh dia bersila semula kerana  pada aku, dia tidak hormat. Tetapi Tn Hamdan suruh aku benarkan murid aku yang namanya Hidayah melunjur kaki. Katanya tak ape. Dari situ, setiap kali belajar KH, kalo anak murid aku melunjur kaki sewaktu menjahit kerana kelenguhan, aku membenarkannya. Dengan syarat, tidak menghala ke arah kawan - kawan atau kata lain, melunjur kaki ke arah tempat yang tiada orang.



Pemantauan  guru mengajar ini penting, sebab dari situ boleh dinilai bagaimana cara seseorang guru mengajar, cara mengendalikan murid.  Ye lah, waktu praktikum selalunya  memang wajib kita membuat persediaan rapi mengajar bermula dari peringkat set induksi sehingga penutup dan perlu mengikut masa. Sekiranya masa yang diperuntukkan adalah 1 jam. Perlu dirancang dengan teliti. Penulisan RPH pun panjang, siap BBM berbagai warna sampai kekeringan idea. Tapi, kadangkala setelah menjadi guru, aku ( rujuk diri sendiri), kadangkala dan selakunya sering abaikan cara mengajar sebagaimana waktu praktikum.

Satu lagi. Semalam ada 2 orang cikgu praktikum dari IPTI masuk sekolah aku. Waktu dia perkenalkan diri dan sesi kenal - kenal bersama murid dan guru - guru. Aku pun sempat la bertanya tentang siapa pensyarah praktikum diaorang. "Sapa pensyarah praktikum korang ek?" Nak tau diaorang jawab apa " En Hamdan " . Aku  tanya balik  " En Hamdan Z. A ke?" Diaorang "Haah". Aku dan rakan - rakan " Itu pensyarak praktikum akak / kuntum!!" . Huhu, tak sangka jumpa balik semula pensyarah aku.

Terus terang aku katakan, waktu praktikum ini lah banyak ilmu yang aku dapat. Sewaktu di observe, sesekali pensyarah aku akan menyelitkan apa yang perlu aku lakukan sekiranya situasinya begini / begitu. Masih lagi aku ingat, waktu kali pertama pemantauan, aku soh budak nyanyi lagi secara duduk. Lagu rama - rama. Dia soh aku stop sekejap, soh budak bangun dan lakukan pergerakan sebagai terapi. Dari situlah, kalo ada ape2x yang boleh membuatkan murid aku melakukan pergerakan dalam aktiviti Pdp, aku terefleks balik pada dia. Terima kasih En Hamdan. Stail dia yang suka soal tiba - tiba , juga telah membuatkan perasaan nerbes aku hilang.

Apapun, harap - harap cikgu cikgu praktikum ni dapat belajar sesuatu di sini / kelas dan juga bimbingan pensyarah. Hari ini, rasanya pembahagian jadual waktu kelas. nampak ghaya, aku kene adjust balik semua jadual guru. Mana - mana yang tidak berkenan dengan jadual waktu sekarang, boleh la bagitau aku untuk buat pertukaran. Waktu lain, aku tak mahu buat, sebab sakit kepala memikirkan waktu sesuai. Semua benda  kena ambil kira untuk pastikan setiap org punya waktu rehat / persiapan untuk kelas seterusnya. Pematuhan waktu instruktional amatah dipentingkan.




No comments:

Post a Comment